پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 شهريور 1398 - 12:00

دولتِ در ترازِ گام دوم انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب، آنگاه‌که به ارزیابی دستاورد‌های گذشته انقلاب می‌پردازند، این نکته را یادآور می‌شوند: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌ای از تاریخ ۴۰ ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود -بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر بود و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.»
نویسنده :
حسن رشوند
کد خبر : 3756

پایگاه رهنما :

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تدوین بیانیه گام دوم انقلاب، آنگاه‌که به ارزیابی دستاورد‌های گذشته انقلاب می‌پردازند، این نکته را یادآور می‌شوند: «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعار‌های انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌ای از تاریخ ۴۰ ساله نمی‌بود -که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بود -بی‌شک دستاورد‌های انقلاب از این بسی بیشتر بود و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نداشت.» معظم له در طی سال‌های اخیر در ترسیم پنج گام پیشرفت و تحقق کامل ارکان انقلاب اسلامی (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی)، توقف کشور در مرحله دولت سازی را مهم‌ترین عامل عدم تحقق گام‌های بعدی دانسته و با مرور تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی یادآور شدند: انقلاب «وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه نظام انقلابی» و با تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی به‌سوی تحقق آرمان «ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنا فداه)» برداشته شود.
هفته دولت هرسال، فرصت مناسبی است تا با توجه به رویکردها، جهت‌گیری‌ها و عملکرد‌هایی که تاکنون مجموعه دولت با تعریف عامی که در نظریه‌های سیاسی مطرح است و دولت را شامل دستگاه‌های اجرایی، قضایی و تقنینی می‌داند، یک ارزیابی از این روند داشته باشیم که تا چه میزان دولت یا به تعبیر دیگر نظام، در راستای تحقق گام‌های پنج‌گانه مورد تأکید رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و بستر را برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» که نقطه ایدئال نظام اسلامی است، فراهم نموده و تحقق دولت تراز اسلامی را دنبال کرده است. نکته‌ای که اهمیت شکل‌گیری دولت تراز اسلامی را در این شرایط الزامی کرده است، دستاورد‌های کشور در عرصه اقتصادی، دفاعی و امنیتی پس از برداشتن گام‌های نخستین در اجرای راهبرد مقاومت فعال است. تحولات اخیر در عرصه دفاعی و امنیتی که اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی نظام را بر دشمنان تحمیل و تراز نظام اسلامی را در جهان ارتقا ء. داده و دستاورد‌های شیرینی را در تحکیم اقتدار ملی و ایجاد انسجام اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام به ارمغان آورده است، گواهی بر امکان‌پذیری تحقق دولت تراز اسلامی و پیشرفت کشور در سایر عرصه‌هاست که الزامات آن در ۷ محور اساسی به عنوان گام‌هایی که باید در آینده انقلاب توسط جوانان در ادامه این جهاد بزرگ محقق شود، مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم قرارگرفته است. چندین سال است که رهبر حکیم انقلاب با نگاه جامع و کلان‌نگر خود مؤلفه «اقتصاد مقاومتی» که مبتنی بر تقویت تولید ملّی است را به عنوان بهترین راه پیشرفت اقتصادی کشور مطرح می‌کنند و علاوه بر تعیین راهبرد کلی در این حوزه، هرساله بر اساس این نگاه، مسائل و مشکلات اقتصاد را به‌طور جزئی رصد کرده و برای حل آن‌ها، از مسئولین مطالباتی دارند. اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های بانکی، جلوگیری از واردات بی‌رویه، جلوگیری از خصوصی‌سازی‌های غلط در عین تأکید بر خصوصی‌سازی‌های اصولی و حفظ ارزش پول ملّی، بخش مهمی از این مطالبات در حوزه اقتصاد است. سؤال اینجاست؛ چگونه می‌توان گام دوم انقلاب را با شتاب مناسب طی کرد و ایران اسلامی را برای رسیدن به قله که همانا ایجاد «تمدن نوین اسلامی» مورد انتظار رهبر انقلاب است، حرکت داد، درحالی‌که بخش‌های مختلف نظام و در رأس آن‌ها دولت در مقدمات اجرایی آن‌که مورد تأکید رهبری است، یا غفلت دارد یا مسیر اشتباه را طی می‌کند.
مبتنی بر این نکات و انتظارات، ویژگی‌های دولت تراز گام دوم انقلاب اسلامی عبارت‌اند از:
۱- التزام عملی به شعار‌های انقلاب، اهتمام به حفظ ارزش‌های انقلاب و حمایت از جریان انقلابی کشور؛
۲- تهیه برنامه‌های اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و پیگیری اجرای آن باقدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیت؛
۳- مقابله با هرگونه رانت‌خواری و فساد اداری و اقتصادی و نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌ها برای جلوگیری از شکل‌گیری کانون‌های فساد خیز؛
۴- دل بریدن از بیگانگان و اتکا به درون؛
۵- جوان‌گرایی در عرصه مدیریتی کشور و زمینه‌سازی برای حضور آنان؛
۶- باورمندی به مبانی نظام اسلامی و داشتن روحیه انقلابی در انجام کارها؛
۷- مدیریت جهادی با تلاش مجاهدانه و خدمات شبانه‌روزی؛
۸- پاسداری از آزادی و استقلال کشور و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی و دوری از سبک زندگی غربی؛
۹- پاک دستی و ساده زیستی و حاکم نکردن نگاه مادی به مقام و مسئولیت؛
۱۰- عمل به قانون اساسی و وفاداری به تعهدات ناشی از سوگند به قانون اساسی؛
۱۱- ... و ده‌ها ویژگی دیگر که لازمه یک دولت تراز گام دوم انقلاب است و از هم‌اکنون باید خود را آماده تشکیل چنین دولتی کنیم..

ارسال نظرات